• Menu
Darmowa dostawa od: 45 zł brutto dla InPost Paczkomat
Ceny netto
Pomoc
Biuro obsługi klienta
801 800 801
opłata 0,29zł netto/min
pon. - pt. 8:00 - 17:00
Napisz wiadomość
info@ofix.pl

Plan i organizacja są kluczowe w skutecznym zarządzaniu pracą. W tym artykule przedstawiamy 5 różnych technik priorytetyzacji zadań, takich jak: macierz Eisenhowera, metoda ABCDE, P.O.W.E.R., zasada Pareto i MoSCoW. Są to bezcenne narzędzia, które pomogą Ci w organizacji codziennej pracy oraz pozwolą wyznaczać zadania w Twojej firmie tak, aby przy mniejszym nakładzie czasu i środków finansowych osiągnąć założone cele. Podpowiadamy także, jak efektywnie wykorzystać karteczki i zakładki samoprzylepne, które są nieocenione w delegowaniu działań.

Przetestuj te metody i zobacz, jak Twoja praca zyska na dynamizmie i skuteczności! Metoda priorytetyzacji zadań polega na skupieniu się na tym, co naprawdę ważne. Sprawdź jak właściwa technika wpłynie na wyznaczanie celów i przebieg realizacji projektów!

Macierz Eisenhowera – metoda priorytetyzacji z łatwością!

Matryca Eisenhowera to prosta i skuteczna metoda nadawania priorytetów zadaniom. Składa się z 4 ćwiartek, gdzie jedna oś określa ważność danego zadania, a druga jego pilność. Dzięki temu możemy efektywnie zarządzać naszym czasem i energią. Po takim porządkowaniu, nie będziesz musiał już się zastanawiać, które priorytety w pracy są najważniejsze i które wymagają pilnego wykonania.

W ćwiartce pierwszej znajdują się zadania ważne dla wykonywanej pracy, mają ogromne znaczenie strategiczne, i zbliża się ich czas na realizację. Konieczne jest zajęcie się nimi najszybciej, jak to możliwe, a ich niewykonanie może przynieść poważne konsekwencje. W tej ćwiartce zajmujemy się zarządzaniem kryzysami.

Ćwiartka druga to miejsce dla zadań ważnych, ale nie pilnych. Tutaj znajdują się strategiczne działania, które jeszcze nie mają terminu lub termin ich wykonania jest odległy. Jest to strefa rozwoju osobistego i planowania pracy. Skupiając się na działaniach z tej ćwiartki, umiejętnie planujesz swój czas, co przynosi rezultaty w dłuższej perspektywie. 

Ćwiartka trzecia to miejsce dla czynności pilnych, ale nie ważnych, które ktoś nam zlecił. Nie wnoszą niczego do naszego życia, pracy czy rozwoju osobistego, ale należy wykonać je "na już". Ich realizacja może wynikać z braku asertywności i nadmiernej chęci pomagania innym.

Zadania z Ćwiartki IV są nieważne i niepilne, nie mają wpływu na naszą pracę ani rozwój, ale niestety zabierają czas. Choć mogą nam czasem dostarczać chwilowej przyjemności i relaksu, to w większości przypadków są tylko ucieczką od obowiązków. Można je oddelegować innym. 

Metoda ABCDE – priorytetyzacja zadań na pięć poziomów!

Metoda ABCDE umożliwia łatwe ustalanie priorytetów i efektywną organizację pracy. Polega ona na ocenianiu każdego z zadań na skali od A (bardzo ważne) do E (do eliminacji, jeśli to możliwe). Daje nam to klarowny obraz, których zadań powinniśmy się najpierw podjąć. Wykorzystując utworzoną listę swoich zadań, przypisujemy do każdego z nich literę odzwierciedlającą ich ważność, a następnie realizujemy je według ustalonej kolejności. Ta metoda pozwala nam szybko określić  priorytety oraz skrócić czas potrzebny na wykonanie zadania.

Metoda P.O.W.E.R – twoja lista zadań pod kontrolą!

Trudność w odmawianiu kolejnym zadaniom i przyjmowanie propozycji od współpracowników niejednokrotnie spowodowała chaos w pracy. Metoda wspomagająca priorytetyzację P.O.W.E.R opisuje pięć obszarów, pod kątem których należy rozpatrywać zadania, jeśli chcesz przystąpić do ich realizacji. Dzięki tej metodzie łatwiej będzie kontrolować swoją listę  czynności. Tym, co wyróżnia tą metodę jest możliwość zmiany punktu widzenia oraz rozszerzenie horyzontów przy rozpatrywaniu np. nowego zlecenia. Zastosowanie jej pozwoli Ci skoncentrować się na najważniejszych elementach i zwiększyć swoją produktywność. Aby to zastosować w praktyce, przeanalizuj nowy punkt na liście pod kątem pięciu kategorii:

P (priorytety) – Czy nowa propozycja wpisuje się w twoje najważniejsze cele? Czy jest zgodna z planem działania wartościami oraz długoterminowymi planami?O (okazje) – Jakie możliwości to niesie? - Czy zyskasz nowe umiejętności? Jakie są z tego inne korzyści?W (kto) – Czy osoba (lub organizacja), która przedstawiła tę propozycję, jest godna zaufania? Czy nie jest na tobie wywierana presja?E (oczekiwania) – Czego możesz się spodziewać? Jakie będą twoje obowiązki? Co będziesz musiał poświęcić w zamian? Jakiej odpowiedzialności dotyczy podjęcie się tego?R (realność) – Skup się jakie emocje to wzbudza. Jaka była twoja pierwsza, spontaniczna reakcja? 

Zasada Pareto - wykonanie zadań, które przynoszą 80% sukcesu

Zasada 80/20, czy też prawo zasadniczej części to metoda priorytetyzacji zadań, która polega na koncentracji na tych działaniach, które przynoszą największe efekty. Jest to zjawisko, które obserwujemy zarówno w ekonomii, biznesie jak i zarządzaniu. Dzięki tej zasadzie możemy określić, na czym naprawdę powinniśmy się skupić, aby osiągnąć maksymalne rezultaty. Jeśli podzielimy naszą pracę na mniejsze części, zasada Pareto pomoże nam przystąpić do realizacji zadań, które będą miały największy wpływ na efekt finalny.

Pierwszym krokiem jest umieszczenie zadań na liście rzeczy do zrobienia,  a następnie określamy, które z nich mają największy wpływ na nasze cele. Ważne jest zrozumienie, że celem nie jest zminimalizowanie wysiłku, lecz skupienie go na działaniach, które przyniosą większe rezultaty. Włożenie 100% starań w wykonanie priorytetowych działań jest kluczowe dla osiągnięcia sukcesu. 

MoSCoW - metoda priorytetyzacji zadań

Metoda MoSCoW to doskonałe narzędzie do ustalania hierarchii zadań według ich konieczności i ważności. Pomaga kontrolować wydatki podczas realizacji projektu, daje możliwość podziału na etapy, przyspiesza pracę i finalną realizację. Aby skorzystać z tej metody i w prosty oraz skuteczny sposób ustalić priorytety w swojej liście  rzeczy do zrobienia należy przeanalizować poszczególne elementy projektu bez względu na jego etap. Ta metoda dzieli poszczególne zadania na cztery kategorie: Must have, Should have, Could have, lub Won’t have.

  1. M: Elementy kluczowe, niezbędne, bez których projekt nie może istnieć. Z biegiem czasu redukuje się tą grupę zadań.
  2. S: Elementy, które są ważną częścią projektu, ale nie są to takie priorytety jak w przypadku kategorii M. Mają one wpływ na ostateczny kształt projektu.
  3. C: Elementy te nie są niezbędne, ale dodają wartość projektowi.
  4. W: Elementy, które nie są niezbędne, kluczowe, ani opcjonalne. Istnieją ważniejsze rzeczy, które muszą być zrealizowane w określonym czasie i budżecie i należy wyeliminować je z listy zadań, ponieważ mogą naruszyć czas i budżet przeznaczony na realizację projektu.

Według ekspertów, aby utrzymać dobry harmonogram pracy, należy przypisywać około 60% zadań do wymagań typu M, a Wymagania typu S i C powinny stanowić około 20%.

Karteczki i zakładki samoprzylepne do wsparcia priorytetów! 

Klasyczne narzędzia biurowe doskonale sprawdzają się w procesach priorytetyzacji, co czyni je niezwykle praktycznymi w organizowaniu dnia pracy. Możemy je wykorzystać na wiele sposobów, na przykład przyklejając karteczki samoprzylepne bezpośrednio na monitorze. Zakładki samoprzylepne służą natomiast świetnie w zaznaczaniu kluczowych informacji w naszym notatniku lub kalendarzu, aby łatwiej odszukać ważne zapiski wśród całej masy danych. Aby lepiej wyróżnić treści możesz też wykorzystać różnego rodzaju pisaki lub zakreślacze, które w kreatywny sposób podkreślą najważniejsze punkty Twojej pracy.

Wykorzystanie karteczek do priorytetyzacji zadań jest prostym sposobem na wprowadzenie różnych metod organizacji pracy w życie. Możemy w ten sposób połączyć różne techniki i strategie, a jednocześnie utrzymać przejrzystość i kontrolę nad naszymi obowiązkami. Jeżeli chcemy osiągnąć sukces zawodowy, warto zainwestować w te narzędzia biurowe, które pomogą nam zorganizować nasze priorytety i skutecznie osiągnąć zamierzone cele. 

Karteczki samoprzylepne

Polecane produkty

Blok do flipchartów Q-Connect, 65x100cm, gładki, 50 kart
Blok do flipchartów Q-Connect, 65x100cm, gładki, 50 kart
kod: FC57
30 lip u Ciebie
-27%
100,74 zł brutto
73,68 zł brutto
Najniższa cena z 30 dni: 100,74
szt.
1 szt.
Karteczki samoprzylepne Post-it Super Sticky paleta Carnival, 47.6x47.6mm, 12x90 karteczek, mix kolorów
Karteczki samoprzylepne Post-it Super Sticky paleta Carnival, 47.6x47.6mm, 12x90 karteczek, mix kolorów
kod: NS379
30 lip u Ciebie
67,99 zł brutto
(6,30 zł/100 kartek)
szt.
1 szt.
Ekologiczne karteczki samoprzylepne Post-it, kolekcja NATURE, pastelowe, 38x51mm, 6x100 karteczek, mix kolorów
Ekologiczne karteczki samoprzylepne Post-it, kolekcja NATURE, pastelowe, 38x51mm, 6x100 karteczek, mix kolorów
kod: NS343
30 lip u Ciebie
-31%
51,54 zł brutto
35,65 zł brutto
(5,94 zł/100 kartek)
Najniższa cena z 30 dni: 51,54
opak
1 opak
Notes samoprzylepny Post-It Super Sticky (654-SS-VP24COL), 76x76mm, 24 (21+3 gratis) x 90 karteczek, mix kolorów
Notes samoprzylepny Post-It Super Sticky (654-SS-VP24COL), 76x76mm, 24 (21+3 gratis) x 90 karteczek, mix kolorów
kod: NS307
30 lip u Ciebie
204,55 zł brutto
(9,47 zł/100 kartek)
opak
1 opak
Pilot do zdjęć Hama Bluetooth BRS3, do telefonów/tabletów, czarny
Pilot do zdjęć Hama Bluetooth BRS3, do telefonów/tabletów, czarny
kod: SX235
30 lip u Ciebie
-7%
25,58 zł brutto
23,79 zł brutto
Najniższa cena z 30 dni: 25,58
szt.
1 szt.
Karteczki samoprzylepne Office Products, 76x76mm, 100 karteczek, neonowy różowy
Karteczki samoprzylepne Office Products, 76x76mm, 100 karteczek, neonowy różowy
kod: NS355
30 lip u Ciebie
2,41 zł brutto
(2,41 zł/100 kartek)
szt.
1 szt.
Karteczki samoprzylepne MemoBe, 75x75mm, 100 karteczek, żółty
Karteczki samoprzylepne MemoBe, 75x75mm, 100 karteczek, żółty
kod: NS361
30 lip u Ciebie
1,99 zł brutto
(1,99 zł/100 kartek)
szt.
1 szt.
Magnesy MemoBe, 20mm, 12 sztuk, mix kolorów
Magnesy MemoBe, 20mm, 12 sztuk, mix kolorów
kod: MA133
30 lip u Ciebie
4,50 zł brutto
szt.
1 szt.
Płyn do czyszczenia tablic MemoBe, 500ml
Płyn do czyszczenia tablic MemoBe, 500ml
kod: CI11
30 lip u Ciebie
49,95 zł brutto
szt.
1 szt.
Karteczki samoprzylepne Post-it Super Sticky Playful, 76x76mm, 6x90 karteczek, mix kolorów
Karteczki samoprzylepne Post-it Super Sticky Playful, 76x76mm, 6x90 karteczek, mix kolorów
kod: NS306
30 lip u Ciebie
63,94 zł brutto
(14,21 zł/100 kartek)
opak
1 opak
Karteczki samoprzylepne MemoBe, 40x50mm, 100 karteczek, żółty
Karteczki samoprzylepne MemoBe, 40x50mm, 100 karteczek, żółty
kod: NS358
30 lip u Ciebie
2,57 zł brutto
(2,57 zł/100 kartek)
szt.
1 szt.
Kreda tablicowa MemoBe, 12 sztuk, biały
Kreda tablicowa MemoBe, 12 sztuk, biały
kod: BU30
30 lip u Ciebie
2,34 zł brutto
(2,34 zł/12 szt.)
szt.
1 szt.
Zestaw startowy do tablic MemoBe, płyn 125ml,  4 markery, gąbka magnetyczna, 6 magnesów
Zestaw startowy do tablic MemoBe, płyn 125ml, 4 markery, gąbka magnetyczna, 6 magnesów
kod: TA655
30 lip u Ciebie
34,81 zł brutto
szt.
1 szt.
Karteczki samoprzylepne MemoBe, 40x50mm, 300 karteczek, żółty
Karteczki samoprzylepne MemoBe, 40x50mm, 300 karteczek, żółty
kod: NS359
30 lip u Ciebie
3,35 zł brutto
(1,12 zł/100 kartek)
szt.
1 szt.
Karteczki samoprzylepne MemoBe, 75x75mm, 100 karteczek, neonowy pomarańczowy
Karteczki samoprzylepne MemoBe, 75x75mm, 100 karteczek, neonowy pomarańczowy
kod: NS363
30 lip u Ciebie
-44%
6,26 zł brutto
3,51 zł brutto
(3,51 zł/100 kartek)
Najniższa cena z 30 dni: 6,26
szt.
1 szt.
Karteczki samoprzylepne MemoBe, 75x75mm, 100 karteczek, neonowy zielony
Karteczki samoprzylepne MemoBe, 75x75mm, 100 karteczek, neonowy zielony
kod: NS365
30 lip u Ciebie
3,51 zł brutto
(3,51 zł/100 kartek)
szt.
1 szt.
Magnesy Grand GR6020, 20mm, 60 sztuk, mix kolorów
Magnesy Grand GR6020, 20mm, 60 sztuk, mix kolorów
kod: TA666
30 lip u Ciebie
28,24 zł brutto
opak
1 opak
Karteczki samoprzylepne Office Products, 76x76mm, 100 karteczek, neonowy pomarańczowy
Karteczki samoprzylepne Office Products, 76x76mm, 100 karteczek, neonowy pomarańczowy
kod: NS354
30 lip u Ciebie
-44%
6,51 zł brutto
3,63 zł brutto
(3,63 zł/100 kartek)
Najniższa cena z 30 dni: 6,51
szt.
1 szt.
Karteczki samoprzylepne Office Products, 76x76mm, 100 karteczek, neonowy żółty
Karteczki samoprzylepne Office Products, 76x76mm, 100 karteczek, neonowy żółty
kod: NS357
30 lip u Ciebie
-40%
6,38 zł brutto
3,83 zł brutto
(3,83 zł/100 kartek)
Najniższa cena z 30 dni: 6,38
szt.
1 szt.
Magnesy Grand GR-530S, 30mm, 5 sztuk, buźki
Magnesy Grand GR-530S, 30mm, 5 sztuk, buźki
kod: MA142
30 lip u Ciebie
3,43 zł brutto
opak
1 opak

Skuteczne priorytetyzowanie zadań i organizacja pracy - kluczem do sukcesu

Wyznaczanie priorytetów pomaga skupić się na zadaniach kluczowych dla danego projektu. Powyższe wskazówki mogą okazać się pomocne zarówno w życiu zawodowym jak i prywatnym. Zastosowanie macierzy Eisenhowera, pomaga rozróżnić zadania ważne i pilne od tych mniej istotnych. Kolejną skuteczną metodą jest Metoda ABCDE, która opiera się na nadawaniu priorytetów oraz eliminowaniu zbędnych zleceń. Następnie, Metoda P.O.W.E.R. pozwala nam rozpatrzyć punkty na liście z wielu różnych perspektyw. Dodatkowo, możemy wykorzystać Zasadę Pareto, która przekieruje nas na te fundamentalne dla projektu działania. Natomiast zasada MoSCoW pomoże nam określić, które zadania są niezbędne, a które są mniej ważne i powinny zostać zredukowane.

W dodatku z odpowiednimi przyborami jak np. karteczki samoprzylepne, planowanie pracy stanie się łatwiejsze, efektywniejsze i bardziej satysfakcjonujące! Wypróbuj sam który sposób priorytetyzacji sprawdzi się dla Ciebie najlepiej!