• Menu
INFORMACJA
Zamówienia złożone w dniu 2.05: 1) do godziny 15:00 zostaną dostarczone 6.05 2) po godzinie 15:00 zostaną dostarczone 7.05
Darmowa dostawa od: 45 zł brutto
Ceny netto
Pomoc
Biuro obsługi klienta
801 800 801
opłata 0,29zł netto/min
pon. - pt. 8:00 - 17:00
Napisz wiadomość
info@ofix.pl

Zgodnie z nowym Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r., które weszło w życie 17 listopada br., przedsiębiorcy muszą dostosować stanowiska pracy do nowych standardów. Od 2024 roku, a dokładniej od 18 maja 2024 r. tj. po upływie 6 miesięcy od daty wejścia w życie wspominanego rozporządzenia, w Polsce obowiązywać będą zmiany w przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Nowe regulacje określają minimalne wymagania BHP i ergonomii, jakie powinni spełniać pracodawcy. Jest to istotna informacja dla przedsiębiorców, którzy będą zobowiązani do dostosowania miejsc pracy do nowo przyjętych norm. Zdajemy sobie sprawę, że może się to okazać nie lada wyzwaniem dla wielu firm. Dlatego w artykule tym wyjaśnimy najpierw, czym jest ergonomia i jaki ma wpływ na pracę, przedstawimy jej rodzaje, przybliżymy najważniejsze zmiany, które czekają przedsiębiorców i powiemy, w co wyposażyć ergonomiczne stanowisko pracy, by spełniało najnowsze wymogi.

Co to jest ergonomia? Dlaczego ergonomia miejsca pracy jest tak ważna?

Według definicji ergonomii jest to dziedzina naukowa, która zajmuje się projektowaniem, kształtowaniem i dostosowaniem pracy do psychofizycznych możliwości pracowników. To także dziedzina, która przystosowuje warunki pracy do anatomicznych właściwości człowieka. Ergonomia pracy to kwestia niezwykle istotna w miejscu wykonywana obowiązków, zwłaszcza przy komputerze i ma na celu zwiększenie komfortu osób pracujących oraz dbałość o bezpieczenstwo bhp. Zapewnienie odpowiednich warunków w miejscu pracy i stworzenie ergonomicznych stanowisk pracy ma także kluczowe znaczenie dla zdrowia pracowników biurowych oraz efektywności wykonywanych zadań. Nieodpowiednia organizacja stanowiska pracy może być przyczyną pogorszenia samopoczucia pracownika oraz źródłem dolegliwości zdrowotnych takich jak bóle pleców, nadgarstków czy problemy ze wzrokiem. Dlatego też przestrzeganie zasad ergonomii pracy jest bardzo ważne. Ergonomiczne stanowisko pracy biurowej zminimalizuje ryzyko wypadków przy pracy i zapewni pracownikom komfort psychiczny oraz fizyczny.

Ergonomia pracy - rodzaje. Czym jest ergonomia koncepcyjna i ergonomia korekcyjna?

Aby uniknąć dolegliwości wynikających z pracy przy komputerze, należy regularnie sprawdzać ergonomię stanowiska pracy oraz stosować się do zasad ergonomii koncepcyjnej i korekcyjnej. Czym jest ergonomia koncepcyjna? Ergonomia koncepcyjna zajmuje się opracowaniem optymalnych rozwiązań w celu zapewnienia ergonomicznego i funkcjonalnego środowiska pracy. Jest to proces projektowania stanowiska pracy, które dopiero ma powstać i jest w fazie planowania. Jej głównym celem jest zaplanowanie przestrzeni roboczej w taki sposób, aby spełniana wymagania z dziedziny ergonomii uregulowane prawnie oraz zasady bhp. Taka przestrzeń ma zapewniać komfort pracy przekładający się bezpośrednio na wzrost efektywności pracy. Co ważne, ergonomia koncepcyjna zakłada również dostosowanie maszyn i narzędzi wykorzystywanych w pracy do możliwości pracowników. Na czym polega ergonomia korekcyjna? Ergonomia korekcyjna zajmuje się z kolei modernizacją i ulepszeniem już istniejących stanowisk pracy. Specjaliści bhp sprawdzają zorganizowane stanowisko pracy pod kątem bezpieczeństwa. Przeprowadzają analizę i wprowadzają niezbędne poprawki w miejscu pracy dla zapewnienia wymagań ergonomii.

Polecane produkty

Podnóżek Kensington SmartFit SoleMate Plus, 450x350mm, szaro-czarny
Podnóżek Kensington SmartFit SoleMate Plus, 450x350mm, szaro-czarny
kod: FR25
30 kwi u Ciebie
326,10 zł brutto
Podstawka pod monitor Kensington SmartFit Spin2, obrotowa, 337x342x87mm, czarno-szary
Podstawka pod monitor Kensington SmartFit Spin2, obrotowa, 337x342x87mm, czarno-szary
kod: PO44
30 kwi u Ciebie
223,74 zł brutto
Podstawka pod monitor Kensington SmartFit, ekstraszeroka, czarny
Podstawka pod monitor Kensington SmartFit, ekstraszeroka, czarny
kod: PO48
30 kwi u Ciebie
380,07 zł brutto
Podstawka pod monitor Kensington, Plus SmartFit, do 21 cali, czarny
Podstawka pod monitor Kensington, Plus SmartFit, do 21 cali, czarny
kod: PO45
30 kwi u Ciebie
355,32 zł brutto
Podstawka pod laptopa Leitz Ergo Cosy, 312x50x247mm, żółty
Podstawka pod laptopa Leitz Ergo Cosy, 312x50x247mm, żółty
kod: PO117
30 kwi u Ciebie
134,65 zł brutto
Podnóżek regulowany Kensington SoleMassage, czarny
Podnóżek regulowany Kensington SoleMassage, czarny
kod: FR40
30 kwi u Ciebie
-15%
326,10 zł brutto
276,71 zł brutto
Najniższa cena z 30 dni: 326,10
Mata podłogowa pod krzesło Q-Connect, 120x90cm, litera T, twarda, przezroczysty
Mata podłogowa pod krzesło Q-Connect, 120x90cm, litera T, twarda, przezroczysty
kod: ZB62
7 maj u Ciebie
222,51 zł brutto
Podstawa pod monitor Fellowes Standard, 102x340x340mm, grafitowy
Podstawa pod monitor Fellowes Standard, 102x340x340mm, grafitowy
kod: PO24
30 kwi u Ciebie
-16%
77,37 zł brutto
65,07 zł brutto
Najniższa cena z 30 dni: 77,37
Podstawka pod laptopa Fellowes Professional Series, z USB, 341x400x58mm, czarny
Podstawka pod laptopa Fellowes Professional Series, z USB, 341x400x58mm, czarny
kod: PO99
7 maj u Ciebie
-6%
441,57 zł brutto
416,97 zł brutto
Najniższa cena z 30 dni: 441,57
Podstawa pod monitor Kensington SmartFit, 300x240x42-120mm, czarny
Podstawa pod monitor Kensington SmartFit, 300x240x42-120mm, czarny
kod: PO35
8 maj u Ciebie
225,40 zł brutto
Mata dekontaminacyjna (dezynfekcyjna), 115x60cm, 30 warstw, biały(c)
Mata dekontaminacyjna (dezynfekcyjna), 115x60cm, 30 warstw, biały(c)
kod: ZB81
wydłużony czas dostawy
98,40 zł brutto
Podnóżek Kensington SoleMate Comfort, 546x117x355mm, szaro-czarny
Podnóżek Kensington SoleMate Comfort, 546x117x355mm, szaro-czarny
kod: FR30
8 maj u Ciebie
461,95 zł brutto
Podstawka pod monitor Leitz Ergo WOW, 209x112x483mm, biało-czarny
Podstawka pod monitor Leitz Ergo WOW, 209x112x483mm, biało-czarny
kod: PO87
8 maj u Ciebie
237,28 zł brutto
Zestaw przewodowy Logitech MK120 (920-002563), klawiatura + mysz, czarny
Zestaw przewodowy Logitech MK120 (920-002563), klawiatura + mysz, czarny
kod: KL116
wydłużony czas dostawy
111,81 zł brutto
Podstawa pod monitor Fellowes Plus Smart Suites, 103x478x330mm, czarny
Podstawa pod monitor Fellowes Plus Smart Suites, 103x478x330mm, czarny
kod: PO22
7 maj u Ciebie
218,82 zł brutto
Mata podłogowa pod krzesło Q-Connect, 120x90cm, litera T, miękka, przezroczysty
Mata podłogowa pod krzesło Q-Connect, 120x90cm, litera T, miękka, przezroczysty
kod: ZB59
30 kwi u Ciebie
222,51 zł brutto
Podstawa pod monitor z szufladą Fellowes Office Suites, 100x500x364mm, srebrno-czarny
Podstawa pod monitor z szufladą Fellowes Office Suites, 100x500x364mm, srebrno-czarny
kod: PO15
30 kwi u Ciebie
218,82 zł brutto
Mata podłogowa pod krzesło Q-Connect, 134x115cm, litera T, miękka, przezroczysty
Mata podłogowa pod krzesło Q-Connect, 134x115cm, litera T, miękka, przezroczysty
kod: ZB60
30 kwi u Ciebie
191,13 zł brutto
Podstawa pod notebook Fellowes Plus Office Suites, 106x382x286mm, srebrno-szary
Podstawa pod notebook Fellowes Plus Office Suites, 106x382x286mm, srebrno-szary
kod: PO92
30 kwi u Ciebie
170,85 zł brutto
Podstawa pod laptopa Fellowes Hana, z elementami drewna, biały
Podstawa pod laptopa Fellowes Hana, z elementami drewna, biały
kod: PO82
30 kwi u Ciebie
633,67 zł brutto

Nowe wymagania bhp na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe- obowiązki pracodawcy

Wiesz już, czym jest ergonomia w miejscu pracy i jakie są jej rodzaje. Przejdziemy teraz do najważniejszej kwestii, a więc wspomnianych zmian w przepisach dotyczących pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Nowelizacja aktualizuje definicję tego stanowiska, zgodnie z którym jest to przestrzeń pracy nie tylko wraz z wyposażeniem podstawowym, ale także z niezbędnymi meblami oraz wyposażeniem opcjonalnym (na życzenie pracownika).

Co zaliczamy do podstawowego wyposażenia stanowiska pracy z komputerem? Zgodnie z nowym rozporządzeniem organizatorzy pracy dla zapewnienia wymagań minimalnych określonych w załączniku, zobowiązani są wyposażyć stanowisko komputerowe w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę pod laptopa, gdy praca z komputerem przekracza połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Korzystanie ze stacjonarnego monitora bądź podstawki ma na celu odpowiednie ustawienie ekranu, to jest na wysokości oczu pracownika. Monitor ustawiony zbyt wysoko lub za nisko wymusza przyjmowanie niekorzystnej dla zdrowia pozycji, przez co po kilku godzinach pracy na komputerze mogą pojawić się dolegliwości bólowe ze strony kręgosłupa. Ważne jest również, by monitor spełniał wymagania uwzględnione w rozporządzeniu - wyświetlany obraz musi być czytelny i stabilny a jaskrawość i kontrast powinny mieć możliwość regulacji, by nie obciążać wzroku. Regulowany powinien być również kąt pochylenia ekranu. Należy także pamiętać o prawidłowym ustawieniu monitora względem źródła światła- powinien być ustawiony tak, by uniknąć odblasków. Ważne jest takie oświetlenie miejsca pracy, które nie będzie powodowało olśnienia i będzie komfortowe dla wzroku osoby pracującej. Dopuszczalne jest także stosowanie oświetlenia miejscowego.

Poza monitorem stacjonarnym omawiane stanowisko pracy należy wyposażyć także w klawiaturę komputerową i myszkę komputerową, które również zaliczają się do podstawowych elementów wyposażenia. Znaki na klawiaturze powinny być czytelne, a sama konstrukcja "powinna umożliwiać użytkownikowi przyjęcie pozycji, która nie powodowałaby zmęczenia mięśni kończyn górnych podczas pracy."

Według nowych regulacji bezpieczne stanowisko pracy z monitorem ekranowym to także odpowiedni stół i ergonomiczne krzesło. Stół powinien umożliwiać ergonomiczne ustawienie wszystkich elementów wyposażenia stanowiska pracy i zapewniać wystarczającą powierzchnię do wygodnego wykonywania obowiązków. Blat musi być na tyle szeroki, by klawiatura była odpowiednio oddalona od krawędzi stołu, a ręce miały prawidłowe podparcie (z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem a przedramieniem). Pozostałe akcesoria, z których korzysta pracownik podczas pracy przed komputerem, muszą również być ustawione w taki sposób, by pracownik nie musiał przyjmować wymuszonej pozycji ciała. Co do wysokości stołu, należy pamiętać o zachowaniu odpowiedniej przestrzeni pod jego blatem, by pracownik mógł swobodnie umieścić tam nogi i miał możliwość bezproblemowej zmiany pozycji. Jeśli chodzi o krzesło do pracy biurowej, należy wybrać takie, które będzie wyposażone w pięcioramienną podstawę z kółkami jezdnymi. Powinno posiadać także szereg regulacji w tym wysokości siedziska, wysokości oparcia, podłokietników itd. Wszystko po to, by w trakcie wykonywania pracy przyjąć prawidłową i ergonomiczną pozycję.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat ergonomii pracy,  przeczytaj nasz artykuł Ergonomia stanowiska pracy z komputerem.

Ergonomiczne stanowisko pracy przy komputerze - wyposażenie opcjonalne na życzenie pracownika

Powyżej wymieniliśmy obowiązkowe akcesoria, w które pracodawca zobowiązany jest zaopatrzyć stanowisko z monitorem ekranowym, by zapewnić odpowiednią ergonomię i bezpieczeństwo w miejscu pracy. Wspomnieliśmy jednak, iż w nowej definicji tego stanowiska ujęte zostały również elementy opcjonalne, czyli takie, które właściciel firmy powinien zapewnić osobie pracującej na jej wniosek. I tak na życzenie pracownika biurowego miejsce pracy należy wyposażyć w podnóżek. Ma on niebagatelne znaczenie dla ergonomii w pracy, gdyż zapewnia odpowiednie podparcie dla nóg, zapobiegając tym samym problemom z krążeniem oraz obrzękom. Ergonomiczny podnóżek z regulacją kąta pochylenia zapewnia prawidłowe ułożenie stóp i maksymalne podparcie, co podczas wielogodzinnej pracy wpływa pozytywnie na całą postawę ciała. Podnóżki umożliwiają przyjęcie komfortowej pozycji, gwarantując zmniejszenie zmęczenia mięśni nóg i eliminując dolegliwości bólowe w dolnej części kręgosłupa. W co jeszcze należy wyposażyć pracownika na jego życzenie? Otóż w przypadku gdy praca przed monitorem wiąże się również z pracą z papierowym dokumentami, wówczas na prośbę zatrudnionego należy zaopatrzyć go w uchwyt na dokumenty. Ważne jest, by stojak ten miał możliwość regulacji ustawień, by móc dopasować je do indywidualnych potrzeb. Taki uchwyt pozwoli na umieszczenie przeglądanego dokumentu na wysokości wzorku, co pomoże zmniejszyć obciążenie szyi.

Podsumowanie

Dla pracodawców, którzy jeszcze zastanawiają się, czy ergonomiczne stanowisko pracy biurowej jest zbędną fanaberią osób zatrudnionych, odpowiadamy: nie jest. Odpowiednia organizacja miejsca pracy jest kluczowa dla zapewnienia efektywności pracy i zdrowia pracowników. Wymagania z dziedziny ergonomii uregulowane są prawnie i należy się do nich bezwzględnie zastosować, o czym wyraźnie mowa w Rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. Pracodawcy muszą zatem zadbać o to, by spełnione zostały minimalne wymagania ergonomii na każdym stanowisku pracy z monitorem ekranowym. Do ich obowiązków należy więc dostarczenie odpowiedniego wyposażenia podstawowego i opcjonalnego, prawidłowe ustawienie mebli, a także zadbanie o komfortowe oświetlenie. Wszystko po to, aby zapewnić optymalne warunki do pracy biurowej. Każda organizacja pracy ma czas na dostosowane istniejących stanowisk do nowych wymogów do 18 maja 2024r. Nie zwlekaj więc i już dziś zaopatrz się we wszystkie niezbędne akcesoria, które będą pomocne w stworzeniu ergonomicznego miejsca pracy z monitorem. Znajdziesz je w naszym sklepie internetowym Ofix.pl. Oferujemy podstawki pod laptopa, klawiatury i myszy komputerowe, podnóżki,  uchwyty na dokumenty i podkładki na biurko- wszystko to w konkurencyjnych cenach. Zamówione artykuły trafią w Twoje ręce w ciągu 24h od zamówienia, a gdy jego wartość przekroczy kwotę 100zł brutto, gwarantujemy darmową dostawę.