• Menu
Darmowa dostawa od: 100 zł brutto
Ceny netto
Pomoc
Biuro obsługi klienta
801 800 801
opłata 0,29zł netto/min
pon. - pt. 8:00 - 16:00
Napisz wiadomość
info@ofix.pl

Zgodnie z nowym Rozporządzeniem Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r., które weszło w życie 17 listopada br., przedsiębiorcy muszą dostosować stanowiska pracy do nowych standardów. Od 2024 roku, a dokładniej od 18 maja 2024 r. tj. po upływie 6 miesięcy od daty wejścia w życie wspominanego rozporządzenia, w Polsce obowiązywać będą zmiany w przepisach dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Nowe regulacje określają minimalne wymagania BHP i ergonomii, jakie powinni spełniać pracodawcy. Jest to istotna informacja dla przedsiębiorców, którzy będą zobowiązani do dostosowania miejsc pracy do nowo przyjętych norm. Zdajemy sobie sprawę, że może się to okazać nie lada wyzwaniem dla wielu firm. Dlatego w artykule tym wyjaśnimy najpierw, czym jest ergonomia i jaki ma wpływ na pracę, przedstawimy jej rodzaje, przybliżymy najważniejsze zmiany, które czekają przedsiębiorców i powiemy, w co wyposażyć ergonomiczne stanowisko pracy, by spełniało najnowsze wymogi.

Co to jest ergonomia? Dlaczego ergonomia miejsca pracy jest tak ważna?

Według definicji ergonomii jest to dziedzina naukowa, która zajmuje się projektowaniem, kształtowaniem i dostosowaniem pracy do psychofizycznych możliwości pracowników. To także dziedzina, która przystosowuje warunki pracy do anatomicznych właściwości człowieka. Ergonomia pracy to kwestia niezwykle istotna w miejscu wykonywana obowiązków, zwłaszcza przy komputerze i ma na celu zwiększenie komfortu osób pracujących oraz dbałość o bezpieczenstwo bhp. Zapewnienie odpowiednich warunków w miejscu pracy i stworzenie ergonomicznych stanowisk pracy ma także kluczowe znaczenie dla zdrowia pracowników biurowych oraz efektywności wykonywanych zadań. Nieodpowiednia organizacja stanowiska pracy może być przyczyną pogorszenia samopoczucia pracownika oraz źródłem dolegliwości zdrowotnych takich jak bóle pleców, nadgarstków czy problemy ze wzrokiem. Dlatego też przestrzeganie zasad ergonomii pracy jest bardzo ważne. Ergonomiczne stanowisko pracy biurowej zminimalizuje ryzyko wypadków przy pracy i zapewni pracownikom komfort psychiczny oraz fizyczny.

Ergonomia pracy - rodzaje. Czym jest ergonomia koncepcyjna i ergonomia korekcyjna?

Aby uniknąć dolegliwości wynikających z pracy przy komputerze, należy regularnie sprawdzać ergonomię stanowiska pracy oraz stosować się do zasad ergonomii koncepcyjnej i korekcyjnej. Czym jest ergonomia koncepcyjna? Ergonomia koncepcyjna zajmuje się opracowaniem optymalnych rozwiązań w celu zapewnienia ergonomicznego i funkcjonalnego środowiska pracy. Jest to proces projektowania stanowiska pracy, które dopiero ma powstać i jest w fazie planowania. Jej głównym celem jest zaplanowanie przestrzeni roboczej w taki sposób, aby spełniana wymagania z dziedziny ergonomii uregulowane prawnie oraz zasady bhp. Taka przestrzeń ma zapewniać komfort pracy przekładający się bezpośrednio na wzrost efektywności pracy. Co ważne, ergonomia koncepcyjna zakłada również dostosowanie maszyn i narzędzi wykorzystywanych w pracy do możliwości pracowników. Na czym polega ergonomia korekcyjna? Ergonomia korekcyjna zajmuje się z kolei modernizacją i ulepszeniem już istniejących stanowisk pracy. Specjaliści bhp sprawdzają zorganizowane stanowisko pracy pod kątem bezpieczeństwa. Przeprowadzają analizę i wprowadzają niezbędne poprawki w miejscu pracy dla zapewnienia wymagań ergonomii.

Polecane produkty

Mata pod krzesło Q-Connect, na podłogi miękkie, 120x90cm, litera T, przezroczysty
Mata pod krzesło Q-Connect, na podłogi miękkie, 120x90cm, litera T, przezroczysty
kod: ZB59
13 gru u Ciebie
163,90 zł brutto
szt.
1 szt.
Mata pod krzesło Q-Connect, na podłogi twarde, 120x90cm, litera T, przezroczysty
Mata pod krzesło Q-Connect, na podłogi twarde, 120x90cm, litera T, przezroczysty
kod: ZB62
13 gru u Ciebie
159,90 zł brutto
szt.
1 szt.
Podnóżek ergonomiczy Kensington SmartFit SoleMate Pro, szary
Podnóżek ergonomiczy Kensington SmartFit SoleMate Pro, szary
kod: FR51
10 gru u Ciebie
-21%
416,97 zł brutto
330,16 zł brutto
Najniższa cena z 30 dni: 416,97
szt.
1 szt.
Mata dekontaminacyjna (dezynfekcyjna), 115x60cm, 30 warstw, biały(c)
Mata dekontaminacyjna (dezynfekcyjna), 115x60cm, 30 warstw, biały(c)
kod: ZB81
wydłużony czas dostawy
110,91 zł brutto
szt.
1 szt.
Podnóżek ergonomiczny Leitz Ergo, 508x135x300 mm, szary
Podnóżek ergonomiczny Leitz Ergo, 508x135x300 mm, szary
kod: FR57
23 gru u Ciebie
-21%
466,17 zł brutto
369,05 zł brutto
Najniższa cena z 30 dni: 466,17
szt.
1 szt.
Mata do pracy stojącej Fellowes, 91.5x61cm, czarny
Mata do pracy stojącej Fellowes, 91.5x61cm, czarny
kod: BR92
10 gru u Ciebie
-26%
478,47 zł brutto
353,88 zł brutto
Najniższa cena z 30 dni: 478,47
szt.
1 szt.
Podnóżek Kensington SmartFit SoleMate Pro Elite, szary
Podnóżek Kensington SmartFit SoleMate Pro Elite, szary
kod: FR50
10 gru u Ciebie
396,38 zł brutto
szt.
1 szt.
Podnóżek Kensington SoleMate, 450x350mm, szaro-czarny
Podnóżek Kensington SoleMate, 450x350mm, szaro-czarny
kod: FR38
10 gru u Ciebie
261,90 zł brutto
szt.
1 szt.
Podnóżek Leitz Ergo Cosy, 260x140x405mm, szary
Podnóżek Leitz Ergo Cosy, 260x140x405mm, szary
kod: FR44
16 gru u Ciebie
-14%
313,71 zł brutto
270 zł brutto
Najniższa cena z 30 dni: 313,71
szt.
1 szt.
Mata pod krzesło Q-Connect, na podłogi  miękkie, 134x115cm, litera T, przezroczysty
Mata pod krzesło Q-Connect, na podłogi miękkie, 134x115cm, litera T, przezroczysty
kod: ZB60
10 gru u Ciebie
-37%
343,17 zł brutto
216,94 zł brutto
Najniższa cena z 30 dni: 343,17
szt.
1 szt.
Mata pod krzesło Q-Connect, na podłogi twarde, 134x115cm, litera T, przezroczysty
Mata pod krzesło Q-Connect, na podłogi twarde, 134x115cm, litera T, przezroczysty
kod: ZB63
10 gru u Ciebie
225,90 zł brutto
szt.
1 szt.
Podnóżek Kensington SmartFit SoleMate, 450x340x48mm, szary
Podnóżek Kensington SmartFit SoleMate, 450x340x48mm, szary
kod: FR37
13 gru u Ciebie
171,43 zł brutto
szt.
1 szt.
Podnóżek Kensington SoleMate Comfort, 546x117x355mm, szaro-czarny
Podnóżek Kensington SoleMate Comfort, 546x117x355mm, szaro-czarny
kod: FR30
13 gru u Ciebie
475,54 zł brutto
szt.
1 szt.
Mata pod krzesło Q-connect, 120x90cm, na podłogi miękkie, przezroczysty
Mata pod krzesło Q-connect, 120x90cm, na podłogi miękkie, przezroczysty
kod: ZB4
10 gru u Ciebie
202,90 zł brutto
szt.
1 szt.
Mata dekontaminacyjna, 115x60cm, 30 warstw, niebieski
Mata dekontaminacyjna, 115x60cm, 30 warstw, niebieski
kod: ZB91
10 gru u Ciebie
-39%
111,81 zł brutto
67,90 zł brutto
Najniższa cena z 30 dni: 111,81
szt.
1 szt.
Mata podłogowa Kensington, redukująca zmęczenie, czarny
Mata podłogowa Kensington, redukująca zmęczenie, czarny
kod: ZB64
10 gru u Ciebie
476,26 zł brutto
szt.
1 szt.
Podnóżek Kensington, z funkcją kołysania, 559x119x218mm, szary
Podnóżek Kensington, z funkcją kołysania, 559x119x218mm, szary
kod: FR49
10 gru u Ciebie
291,65 zł brutto
szt.
1 szt.
Podnóżek Leitz Ergo Cosy, 260x140x405mm, niebieski
Podnóżek Leitz Ergo Cosy, 260x140x405mm, niebieski
kod: FR43
10 gru u Ciebie
-14%
314,18 zł brutto
270 zł brutto
Najniższa cena z 30 dni: 314,18
szt.
1 szt.
Podnóżek Leitz Ergo Cosy, 260x140x405mm, żółty
Podnóżek Leitz Ergo Cosy, 260x140x405mm, żółty
kod: FR45
10 gru u Ciebie
-14%
314,18 zł brutto
270 zł brutto
Najniższa cena z 30 dni: 314,18
szt.
1 szt.
Podnóżek Leitz Ergo, 80% plastiku z recyklingu, 340x58x420mm, szary
Podnóżek Leitz Ergo, 80% plastiku z recyklingu, 340x58x420mm, szary
kod: FR61
10 gru u Ciebie
169,90 zł brutto
szt.
1 szt.

Nowe wymagania bhp na stanowiskach pracy wyposażonych w monitory ekranowe- obowiązki pracodawcy

Wiesz już, czym jest ergonomia w miejscu pracy i jakie są jej rodzaje. Przejdziemy teraz do najważniejszej kwestii, a więc wspomnianych zmian w przepisach dotyczących pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe. Nowelizacja aktualizuje definicję tego stanowiska, zgodnie z którym jest to przestrzeń pracy nie tylko wraz z wyposażeniem podstawowym, ale także z niezbędnymi meblami oraz wyposażeniem opcjonalnym (na życzenie pracownika).

Co zaliczamy do podstawowego wyposażenia stanowiska pracy z komputerem? Zgodnie z nowym rozporządzeniem organizatorzy pracy dla zapewnienia wymagań minimalnych określonych w załączniku, zobowiązani są wyposażyć stanowisko komputerowe w stacjonarny monitor ekranowy lub podstawkę pod laptopa, gdy praca z komputerem przekracza połowę dobowego wymiaru czasu pracy. Korzystanie ze stacjonarnego monitora bądź podstawki ma na celu odpowiednie ustawienie ekranu, to jest na wysokości oczu pracownika. Monitor ustawiony zbyt wysoko lub za nisko wymusza przyjmowanie niekorzystnej dla zdrowia pozycji, przez co po kilku godzinach pracy na komputerze mogą pojawić się dolegliwości bólowe ze strony kręgosłupa. Ważne jest również, by monitor spełniał wymagania uwzględnione w rozporządzeniu - wyświetlany obraz musi być czytelny i stabilny a jaskrawość i kontrast powinny mieć możliwość regulacji, by nie obciążać wzroku. Regulowany powinien być również kąt pochylenia ekranu. Należy także pamiętać o prawidłowym ustawieniu monitora względem źródła światła- powinien być ustawiony tak, by uniknąć odblasków. Ważne jest takie oświetlenie miejsca pracy, które nie będzie powodowało olśnienia i będzie komfortowe dla wzroku osoby pracującej. Dopuszczalne jest także stosowanie oświetlenia miejscowego.

Poza monitorem stacjonarnym omawiane stanowisko pracy należy wyposażyć także w klawiaturę komputerową i myszkę komputerową, które również zaliczają się do podstawowych elementów wyposażenia. Znaki na klawiaturze powinny być czytelne, a sama konstrukcja "powinna umożliwiać użytkownikowi przyjęcie pozycji, która nie powodowałaby zmęczenia mięśni kończyn górnych podczas pracy."

Według nowych regulacji bezpieczne stanowisko pracy z monitorem ekranowym to także odpowiedni stół i ergonomiczne krzesło. Stół powinien umożliwiać ergonomiczne ustawienie wszystkich elementów wyposażenia stanowiska pracy i zapewniać wystarczającą powierzchnię do wygodnego wykonywania obowiązków. Blat musi być na tyle szeroki, by klawiatura była odpowiednio oddalona od krawędzi stołu, a ręce miały prawidłowe podparcie (z zachowaniem co najmniej kąta prostego między ramieniem a przedramieniem). Pozostałe akcesoria, z których korzysta pracownik podczas pracy przed komputerem, muszą również być ustawione w taki sposób, by pracownik nie musiał przyjmować wymuszonej pozycji ciała. Co do wysokości stołu, należy pamiętać o zachowaniu odpowiedniej przestrzeni pod jego blatem, by pracownik mógł swobodnie umieścić tam nogi i miał możliwość bezproblemowej zmiany pozycji. Jeśli chodzi o krzesło do pracy biurowej, należy wybrać takie, które będzie wyposażone w pięcioramienną podstawę z kółkami jezdnymi. Powinno posiadać także szereg regulacji w tym wysokości siedziska, wysokości oparcia, podłokietników itd. Wszystko po to, by w trakcie wykonywania pracy przyjąć prawidłową i ergonomiczną pozycję.

Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej na temat ergonomii pracy,  przeczytaj nasz artykuł Ergonomia stanowiska pracy z komputerem.

Ergonomiczne stanowisko pracy przy komputerze - wyposażenie opcjonalne na życzenie pracownika

Powyżej wymieniliśmy obowiązkowe akcesoria, w które pracodawca zobowiązany jest zaopatrzyć stanowisko z monitorem ekranowym, by zapewnić odpowiednią ergonomię i bezpieczeństwo w miejscu pracy. Wspomnieliśmy jednak, iż w nowej definicji tego stanowiska ujęte zostały również elementy opcjonalne, czyli takie, które właściciel firmy powinien zapewnić osobie pracującej na jej wniosek. I tak na życzenie pracownika biurowego miejsce pracy należy wyposażyć w podnóżek. Ma on niebagatelne znaczenie dla ergonomii w pracy, gdyż zapewnia odpowiednie podparcie dla nóg, zapobiegając tym samym problemom z krążeniem oraz obrzękom. Ergonomiczny podnóżek z regulacją kąta pochylenia zapewnia prawidłowe ułożenie stóp i maksymalne podparcie, co podczas wielogodzinnej pracy wpływa pozytywnie na całą postawę ciała. Podnóżki umożliwiają przyjęcie komfortowej pozycji, gwarantując zmniejszenie zmęczenia mięśni nóg i eliminując dolegliwości bólowe w dolnej części kręgosłupa. W co jeszcze należy wyposażyć pracownika na jego życzenie? Otóż w przypadku gdy praca przed monitorem wiąże się również z pracą z papierowym dokumentami, wówczas na prośbę zatrudnionego należy zaopatrzyć go w uchwyt na dokumenty. Ważne jest, by stojak ten miał możliwość regulacji ustawień, by móc dopasować je do indywidualnych potrzeb. Taki uchwyt pozwoli na umieszczenie przeglądanego dokumentu na wysokości wzorku, co pomoże zmniejszyć obciążenie szyi.

Podsumowanie

Dla pracodawców, którzy jeszcze zastanawiają się, czy ergonomiczne stanowisko pracy biurowej jest zbędną fanaberią osób zatrudnionych, odpowiadamy: nie jest. Odpowiednia organizacja miejsca pracy jest kluczowa dla zapewnienia efektywności pracy i zdrowia pracowników. Wymagania z dziedziny ergonomii uregulowane są prawnie i należy się do nich bezwzględnie zastosować, o czym wyraźnie mowa w Rozporządzeniu Ministra Rodziny i Polityki Społecznej z dnia 18 października 2023 r. Pracodawcy muszą zatem zadbać o to, by spełnione zostały minimalne wymagania ergonomii na każdym stanowisku pracy z monitorem ekranowym. Do ich obowiązków należy więc dostarczenie odpowiedniego wyposażenia podstawowego i opcjonalnego, prawidłowe ustawienie mebli, a także zadbanie o komfortowe oświetlenie. Wszystko po to, aby zapewnić optymalne warunki do pracy biurowej. Każda organizacja pracy ma czas na dostosowane istniejących stanowisk do nowych wymogów do 18 maja 2024r. Nie zwlekaj więc i już dziś zaopatrz się we wszystkie niezbędne akcesoria, które będą pomocne w stworzeniu ergonomicznego miejsca pracy z monitorem. Znajdziesz je w naszym sklepie internetowym Ofix.pl. Oferujemy podstawki pod laptopa, klawiatury i myszy komputerowe, podnóżki,  uchwyty na dokumenty i podkładki na biurko- wszystko to w konkurencyjnych cenach. Zamówione artykuły trafią w Twoje ręce w ciągu 24h od zamówienia, a gdy jego wartość przekroczy kwotę 100zł brutto, gwarantujemy darmową dostawę.